Blog maart 2021

HET ZAL MIJ NIET OVERKOMEN

 

Phishing. En toch gebeurde het.

Elke keer als u homebanking opstart wordt u gewezen op het feit dat u erg voorzichtig moet omgaan met het doorgeven van gevoelige informatie en zeker betaalkaartgegevens en codes.

En toch overkwam het ook een aantal van onze klanten.

Wist u dat in 2020 maar liefst 34.000.000 eur gestolen werd door middel van phishing of soortgelijke acties ?

En fraudeurs gaan steeds professioneler tewerk om uw gegevens te kunnen bemachtigen.

Hieronder enkele concrete gevallen waarbij onze klanten opgelicht werden:

  • Klant krijgt een mail van Axa Bank met de melding dat een nieuwe kaartlezer beschikbaar is. Door op een link te klikken zou de klant spoedig de nieuwe kaartlezer ontvangen.

 

  • Klant kreeg een sms van haar dochter die een nieuw gsmnummer had omdat haar gsm gevallen was. Dochter moest dringend een som geld overschrijven en vroeg of moeder dat even wilde doen. Na de overschrijving belde ze het bewuste telefoonnummer dat niet van haar dochter bleek.

 

 

  • Klant kreeg een mail van MinFin met de melding dat zij nog 8,20 eur achterstallige belasting verschuldigd was. Via een link kon dit onmiddellijk rechtgezet worden. Even nadien gingen drie sommen van haar rekening.

 

  • Klant kreeg telefoon van Card Stop vanwege vermeend misbruik met zijn kaart. Onze klant wilde zich vergewissen dat het telefoonnummer ook echt van Card Stop was. Dit klopte. Klant wist niet dat fraudeurs, via speciale software, een telefoonnummer kunnen kopiëren zodat de klant het nummer van Card Stop op zijn telefoon ziet. In werkelijkheid belde men van een ander nummer. Onze klant was echt van mening dat hij Card Stop aan de lijn had en volgde de instructies van de beller die de kaartgegevens en code nodig had om de ontvreemde bedragen terug tegen te boeken.

 

 

  • Klant verkocht iets via de website van Tweedehands.be. De koper gaf te kennen dat hij al eens opgelicht was en vroeg, ter verificatie van het rekeningnummer of onze klant even 0,01 eur kon overschrijven. Even later was de zichtrekening van onze klant geplunderd.

 

  • Onze klant kreeg een mail van Axa Klantendienst dat een domiciliëring van Apple Store de dag nadien van de rekening zou afgeboekt worden. Indien de klant geen aankoop had gedaan bij Apple Store moest men op een link klikken om de domiciliëring te desactiveren

 

EEN GOEDE RAAD:

 

  • Kijk bij mails steeds naar het adres van de afzender
  • Klik nooit op links als u niet 100% zeker bent
  • Geef NOOIT uw kaartnummer, code of responscode aan derden. Deze gegevens zijn strikt persoonlijk.
  • Bel bij verdachte verrichtingen op uw rekening onmiddellijk naar Card Stop op nummer 070/344.344
  • Bel met ons kantoor indien u twijfelt aan de echtheid van mails, berichten of telefoons.
  • Bij diefstal onmiddellijk met ons bellen en de politie verwittigen
Terug naar blog